Q de Qualitat turística

Les característiques que compleixen aquesta marca de Qualitat són les següents:

Prestigiosa, perquè demostren el compromís empresarial per aconseguir la plena satisfacció del client, oferint-li un servei excellent.
Diferenciadora, perquè únicament pot obtenir-les aquells establiments que asseguren uns nivells mínims de servei.
Fiable, perquè els mecanismes utilitzats per avaluar el compliment o no dels requisits sollicituds d'acord a la normativa intersectorial.
Rigorosa, perquè per obtenir-les és imprescindible superar unes proves de caràcter objectiu establertes en els Reglaments i Normes.

La imatge de la Marca de Qualitat Turística Espanyola ja comença a ser reconegut en la mesura que ja existeixen uns 3.000 establiments -entre tots els sectors implicats - adherits, estant a prop de 1.500 establiments certificats amb el segell de Qualitat Turística Espanyola corresponent.

El reconeixement, tant del consumidor nacional com dels operadors i consumidors dels mercats emissors és un objectiu primordial, objectiu sobre el que ja s'està actuant i obtenint resultats positius.
 

Beneficis i avantatges


Beneficis del sistema per al client:


Avantatges del sistema per les empreses:

Les normes

Les Normes de Qualitat de Servei són els documents mitjançant els quals s'estableixen requisits per els diferents serveis oferts per entitats públiques o privades, el compliment del qual és una condició per la certificació mitjançant la Marca de Qualitat Turística Espanyola.

Aquestes normes es creen per grups representatius d'empresaris en base a diagnòstics d'oferta i demanda.

Les Normes de Qualitat de Serveis inclouen dos tipus de requisits, uns relatius al resultat (prestació) dels diferents serveis i altres relacionats amb amb els sistemes i mètodes (processos) necessaris per assegurar el nivell de qualitat dels serveis.

Les normes de Qualitat de Serveis són de caràcter voluntari, però seran d'obligat compliment per totes aquelles entitats turístiques que vulguin ser certificades mitjançant la Marca de Qualitat Turística Espanyola, la qual és gestionada per el ICTE.

Les Normes Turístiques desenvolupades dins del SCTE es situen en un nivell intermig entre la ISO 9000 i el Medi d'Excellència Empresarial (EFQM). Aquestes normes suposen una filosofia de gestió de la qualitat i de millora més amplia que l'oferta per la sèrie ISO 9000.

Normes desenvolupades

Fins al moment s'han desenvolupat les Normes de Qualitat de 16 subsectors turístics, que inicialment integren l'ICTE, sent les següents:

- Normes de Qualitat d'Hotels i Apartaments Turístics


Nota: per la sollicitud d'aquestes normes, que es troben a disposició del sector interessat, s'ha de completar el formulari de sollicitud de compra de les normes penjat a la pàgina web de l'ICTE: www.icte.es. Aquest formulari serà enviat a la
central de l'ICTE, responsable de la gestió i difusió de la tecnologia de Qualitat Turística Espanyola desenvolupada dins del marc del SCTE i amb el recolzament de la Secretaria General de Turisme.

Adhesió i certificació

El sistema desenvolupa per l'ICTE per la Certificació de les entitats turístiques mitjançant la Marca de Qualitat es regeix per un procés seqüencial d'activitats, unes relatives a l'entitat que sollicita la certificació i altre a l'ICTE. Aquestes activitats, la
descripció i característiques de les qual s s'indiquen en els diferents reglaments i processos desenvolupats que integren el procés global de la certificació d'entitats turístiques, s'esquematitzen a continuació dins del procés i sistema corresponent.

Eines de Qualitat

Les eines de qualitat són procediments o tècniques escrites i formalitzades que ajuden a les empreses a mesurar la qualitat dels seus serveis amb respecte a la norma, la satisfacció dels clients i a planificar i portar a terme les estratègies de millora que considerin necessàries. A més del Qüestionari d'Autoavaluació, eina bàsica dins de tots els sistemes de qualitat turística desenvolupades, existeixen altres eines de qualitat com són:


Font: pàgina web de l'ICTE. www.icte.es